Здравейте колеги,
От 3 дни съм горд собственик на Zeta 2.0 turbo. Доста хора ме съветваха да не си търся белята с тези турбо мотори, но колата много ми харесва като концепция и понеже попаднах на добра оферта реших да рискувам.
Изчетох къде, каквото намерих по форумите и ми беше ясно, че може да имам ядове с турбото за това реших да закарам колата на майстор преди да я купя. Машината се намираше във Велико търново а аз съм от Дупница. Тръгнах малко късно след обяд и пристигнах по тъмно. Чух се със собственика по телефона и той дойде на уговореното място. Колата изглеждаше доста добре за годините си, сравнително запазен интериор и почти без забележки отвън. Качих се да я покарам и ми направи впечатление, че скоростния лост отскача леко назад при подаване на газ. Викам си това е някой тампон на скоростите или нещо такова. Второто по-неприятно нещо беше че при ускорение се усеща леко забиване и забавяне. Пробвах да дам рязко газ при ниски обороти на 4-та и явно съединителя буксуваше. На другия ден отидохме до сервиз и майстора потвърди мойте съмнения. Питах го за турбото и той ми каза че всичко е Ок, и просто трябва да сменя съединителя.
Спазарихме се за цената и потеглих към Дупница. Зетата е с газов инжекцион и върви много добре. На магистралата след внимателно ускорение достигнах 140 и колата ги държеше без проблем. След още малко газ 180 и жена ми я хвана страх та спрях да настъпвам педала. Пътувахме нормално със 100-120км/ч и неусетно стигнахме в Дупница.
По-конфортен и стабилен автомобил не съм карал, направо си е удоволствие да се пътува на далеч.
През ноща я оставих на студено и сутринта пробвах как ще запали при минус 2. Врътнах ключа и запали от раз. Прибрах я в гаража и ми направи впечатление, че ми мирише ма изгоряло масло.
Веднага отидох на канал и погледнах отдолу. По топлия охлюв на турбото и по масления маркуч от турбото към картера имаше обилно омасляване. Изчизтих го и запалих, малко след това пак просълзи. Проверих двата имбусни болта, с който се захваща маркуча и се оказа, че се въртят на ръка. Също ми направи впечатление, че турбината е доста чиста за разлика от всичко останало по мотора. Двигателя не е мит от поне 2-3 години. Установих, че нямам катализатор а едно парче тръба, също и че задното гърне е сменено скоро и някой не е затегнал въобще скобата. На изпускателния колектор след турбото, там където се свързва с тръбата на ауспуха има два болта с пружини и те също са доста хлабави и от там излиза по малко пушек.
Затегнах всичко и извадих маркуча на студения охлюв, напипах с ръка оста и пробвах да я размърдам. Няма грам луфт, ни радиален ни аксиален. Завъртях лопатките и те се движеха съвсем безпрепятствено. Разкачих лостчето на актуатора към уейстгейта и го пробвах дали се движи. Всичко си функцйонираше нормално. След като сложих обратно маркуча, откачих този, който излиза от интеркулера и запалих колата. Форсирах, докато си държа ръката на изхода и усетих как турбото надува яко. Няма никакви гадни шумове, само леко свистене. Сглобих всичко, смених въздушния филтър и колата започна да се движи доста по-добре. Когато изгася обаче от ауспуха в продължение на няколко секунди излиза леко забележим бял пушек и мирише на изгоряло масло.
Имам няколко въпроса:
1-Проблем ли е, че нямам катализатор за работата на турбото и на мотора?
2-На какво може да се дължи този пушек? Аз си мисля или е някое уплътнение на топлия охлюв или нещо гумички на клапаните.
3-Какво масло да сложа?
Благодаря предварително и до среща на пътя