Глобите вече ще се обжалват два пъти - пред КАТ и пред съда
Взимаме колите на шофьори без книжка
Санкциите могат да се плащат във всяка поща, казва Алекси Стратиев37 българи по-малко са загинали на пътя през 2007 г. спрямо предходната година. Ранените са намалели с 387. Причина за половината от катастрофите е високата скорост, а при останалите употребата на алкохол и шофирането без книжка. В МВР вече готвят предложения за промяна в Наказателния кодекс. Целта е да се вдигнат двойно наказанията за шофиране в пияно състояние и неправоспособност. Какви мерки ще бъдат предприети още срещу войната на пътя, "Стандарт" попита шефа на КАТ комисар Алекси Стратиев.
- Комисар Стратиев, коя е основната причина за тежките катастрофи у нас? - В цял свят основната причина е скоростта. И при нас не е по-различно. Специфичното в България обаче е нарастването на броя на неправоспособните водачи, които причиняват тежки инциденти. Само за ден имахме два такива случая. Затова ще направим предложения за промяна в Закона за движение по пътищата и в кодекса на застраховането. Първото, което се обсъжда, е спирането от движение на автомобила на неправоспособните водачи. Тук въпросът е сложен, защото има хора с коли, но без книжки. А има и такива, които взимат автомобилите на техни приятели или познати. Но при такова нарушение може да се вземат номерата на колата за три месеца. Това означава тотално спиране на автомобила от движение. Или пък само да се взимат документите на автомобила и на неправоспособния водач и да се задържат за 3 месеца. Тук вече е въпрос какво ще реши законодателят. И дори да направим тези промени, глобите
пак ще бъдат в пъти по-ниски
от тези в съседните ни държави като Румъния и Гърция. Много българи, които пътуват, вече са разбрали за какви наказания става въпрос.
- Алкохолът също е водеща причина за инциденти. Защо обаче при промените миналата година се допусна парадоксът наказанието за шофиране с 0,5 да е по-голямо от това за над 1,2 промила? - Нямам обяснение, но наистина в момента наказанието по Закона за движение по пътищата е по-тежко отколкото по Наказателния кодекс. Затова мисля, че е редно наказанието за водачите, заловени зад волана с над 1,2 промила, да бъде увеличено. Наистина, от една страна, става дума за тежко наказание, каквото е затворът. Но от друга страна, говорим за хора, които потенциално застрашават живота на останалите около тях.
- Заедно с промените в наказанията има и предложение талонът на шофьорска книжка да се праща на водачите по пощата. За колко време документът ще се връща на собственика? - Проблемът с актовете, тяхното плащане и опашките в КАТ безспорно е болна тема за обществото. И хората основателно роптаят за дългото висене пред гишетата. Първата промяна в това отношение вече е факт. Вътрешният министър Румен Петков сключи споразумение с шефа на "Български пощи", с което шофьорите вече могат да плащат глобите си в най-близкия пощенски клон. Тук говорим за 2000 възможни места за плащане, а не за 50 в цялата страна. Процедурата е следната. След като на шофьора се състави акт, той получава документ, с който може да си плати глобата в най-близката поща или банка. След това в рамките на същия ден ние получаваме информация, че лицето Х се е издължило. Веднага след това пращаме талона на книжката му по пощата с препоръчано писмо за по-голяма сигурност И оттук вече е въпрос на пощенската служба за колко време ще го достави. Това би трябвало да става в рамките на ден - два. Така се пести дългата разходка на всеки наказан шофьор до КАТ. Мисля, че това значително ще облекчи шофьорите.
- Каква ще бъде процедурата за съставяне на акт? - Има предложение пътните полицаи вече да съставят акта на място. При първия вариант, когато камера заснеме нарушение, сега викаме провинилите се шофьори в КАТ. Там им показваме нарушението и им пишем постановление. След това отново идват в Пътна полиция, за да си платят наказанието. Ако промените се приемат, ще пращаме на шофьорите заснетото нарушение и документ за глоба. Разбира се, запазва се възможността за обжалване. Но това ще става, след като се плати депозит, равен на глобата. При тези промени дори шофьорите ще имат право да обжалват два пъти. Веднъж пред КАТ, а след това и пред съда. Ако една от двете инстанции каже, че тази глоба е наложена неправомерно, парите се връщат. Ако се каже обаче, съжаляваме, господине, но нарушението е факт и съдът го потвърди, този депозит си остава като платена глоба. Така цялата процедура става много по-кратка Но пак казвам, запазват се правата на гражданите. Възможността за обжалването даже е по-добрa, защото сега се обжалва само пред съда.
- Ще решават ли на място полицаите за наказания, или пак ще ги гледа комисия в Пътна полиция? - Идеята е актът да се съставя на място. Тук обаче трябва да се подчертае дебело, че полицаят не решава с колко да накаже шофьора, а просто чете закона. По-сложен тук е въпросът катаджията да определи нарушението. След това е лесно - отваря закона и там пише: за минаване на червено 40 лв. и 10 точки, например. Пише акта, дава го на шофьора и край на цялата процедура. Така е в развитите европейски страни. Полицаят на пътя определя какво е нарушението. За улеснение на катаджиите ще бъдат изготвени и специални таблици с всички нарушения и съответните наказания. След това наказанието пак се плаща в пощата и талонът на книжката се връща след ден.
- МВР отчете рекордни постъпления от платени глоби през втората половина на 2007 г. Колко очаквате да бъдат през тази? - По нашите изчисления тази година трябва да са над 40 млн. лева. Защото 23 млн. лв. са постъпленията за половин година. Специално тази промяна в закона беше призив да се спазват някакви правила за плащане. Защото хората преди не ги интересуваше какви глоби имат, просто защото не ги плащаха. Наскоро четох, че шофьор разбрал за наказанието си едва когато отишъл да си плаща данъците. Нещо, което от две години не може да стане, защото не се плащат глобите там. Хората въобще не знаят как се плащат санкциите. Но след промените има ред и съответно в пъти по-висока събираемост.
Зорница Гаврилова
http://standartnews.com/bg/article.php? ... cle=219220