sclera_bg написа:
малък офтопик: Моля знаещите да обяснят на подходящ за общество език какво точно означава VVT и VIS. Подозирам че означава някакво променливо газоразпределение, ама знам ли...
VVT идва от абревиатурата на Variable Valve Timing и означава променливо газоразпределение
за първи път е вградено на италиански автмобил
поне при ланча представлява изместване на ъгъла на разпределителният вал с 30 градуса, и се управлява по хидравличен начин
фиат групата го използва само на смукателният вал, а с появата на алфа 159 вече и на изпускателният вал
при други марки се ползват други абревиатури примерно VANOSA при BMW, тойота ползват същото означение
и да не се бърка с VITEC-а на хонда който пак е променливо газо разпределение, но реализирано по друг начин
VIS идва от абревиатурата на Variable Intake System
представлява смукателни колектори с променлива дължина
от италианските автомобили се вгражда за първи път мисля на THEMA 2.0 16V, моделите след '93 година(тези дето халогените са им високо в броняа и са като "японски очи")
иначе пионери мисля са АУДИ с мотор V6 2.8 и CITROEN XM 3.0 V6
на THEMA-та е реализирано като от смукателният колектор до портовете на главата има по 2 отделни смукателни пътя за всеки цилиндър (един къси широк, и друг дълъг и тесен), като има клапи които разпределят по кой път да минава въздуха в различните режими
съвремените вече са в пластмасови корпуси и са малко по-сложни