Колеги,
Темата стана доста актуална за мен на последък. Идваха няколко човека с изгубени ключове.
Нагледах се на всякакви варварски изпълнения по опити за сваляне на секретни болтове.
- опити за разпробиване
- развиване със секач или избивач
- развиване с тръбен ключ
- заваряване на желязо към болта
- наваряване върху болта
Ако болта (гайката за моделите с шпилки) не е сериозно насилван може да се изработи ключ на място. Отнема около 1-2 часа обикновено. По-сложните болтове - може и цял ден да отиде. Ключа се прави от подходящ материал в зависимост дали ще се ползва само за еднократно отвиване и смяна на тези болтове (ако са повредени) или за многократно ползване и за в бъдеще.
Не правете опити да сваляте болтове без подходящия ключ/преходник. Дори да успеете, ще повредите болтовете.
В по-лошия случай ще повредите (надраскате) и джантите.
Не добре направен преходник (или позване на такъв който "почти става") може да повреди болтовете и да направи свалянето им още по-интересно.
Добре направените
секретни болтове/гайки са с конусна/пирамидална глава. По този начин е много трудно да се развият без специален ключ. "Изплюват" всякакви клещи и стискачки. Върху джанти с отвор който скрива главата на болта от страни и при конусна глава - успех
По принцип го правя само на място! Колата при мен, пред цеха. Причините са 2 основни:
1. - Може да се мери. Да се видят колко са повредени болтовете и дали с един ключ ще стане и за четирите. Напасване докато легне перфектно. И да се обърка нещо, може да се реагира веднага. Всичко необходимо е на място. (необходими са 4 обикновени болта, които да заместят свалените секретни. Все пак колата да може да си тръгне и да пътува безопасно)
2. - Ключ изработен и пратен по пощата - mission impossible ... какво пречи да го поръча някой, който е харесъл ВАШИТЕ джанти? Отпечатък с пластелин и "секретността" на болтовете е вече в историята.
--------------
Смятам, че мястото на тази тема е в този раздел. Ако греша - няма да се разсърдя на никой модератор който я премести.
Не си правя реклама! Работата ми е съвсем различна. Просто разполагам с машини на които направата на такива преходници се получава. Виждал съм на какво приличат хубави джанти след интервенцията със заваряването на болтовете.