Автор |
Съобщение |
Sraaaaa
|
Заглавие: Историята на Lancia в Група Б или 'Пътя към смъртта' Публикувано на: 07 Апр 2005, 04:41 |
|
Регистриран на: 18 Яну 2005, 20:19 Мнения: 2141 Местоположение: Ямбол, София
|
През ранните години на 80те се появява категория специално направена за производителите които искат да покажат своя технически напредък и инжинерни способности. Група Б е създадена официално през 1983г. Самите автомобили са се разработвали от 1980г. Преди група Б рали автомобилите са били в повечето случаи с двигатели от около 250 к.с. и задно задвижване на колела. През 1980г. Audi започва да разработва легендарното си Quattro. Точно тогава се доказва и че състезателните коли с четири двигателни колела също могат да бъдат атрактивни и разбира се много по-бързи от тези преди това. След 1983г. настъпва един наистина велик период от историята на ралито - ерата на група Б. Автомобилите са много бързи, много атрактивни, но и наистина много опасни. Автомобилите от група Б са били с двигатели от над 500 к.с. и на много високо технологично равнище за онова време. Те достигат такава степен, че мнозинството се питало дали пилотите ще могат да управляват налълно тези космически болиди.
Първата официална кола на Lancia за група Б е модела 037. Той е представен през 1983г. с цел да се възползва от либералните правила който са разрешени от ФИА за новата категория "група Б". Lancia 037 е проектирана като автомобил със задно задвижване на колелата, защото по това време се породили много съмнения около Audi и експеримента им "4х4". Мощността от 325 к.с. превърнала 037 в превъзходен автомобил за асфалтова настилка, а също така е била и много по-надеждна от модела на Audi Quattro. И така пилотите Walter Rоhrl и Markku Alen печелят на Lancia титлата при конструкторите още през дебютния сезон. Но благодарение на напредващите технологии Lancia 037 постепенно започва да търпи поражения. През 1984г. възрастта и започнала да личи, а през 1985г. титуляра 037 се преврнал в незначителна конкуренция.
Отборът на Lancia искрено се надява техния нов модел Delta S4, който бил предвиден да се появи късно през сезона на 1985г., да подобри положението им. Но тима не претърпял разочарование. Lancia Delta S4 се превръща в изключителен и уникален автомобил. За времето си тя е единствената кола построена някога с двигател комбиниран с компресор и турбокомпресор, за да може да предостави по всяко време необходимата максимална мощност независимо от оборотите. Тази сложна технология, разработена със съдействието на Abarth, използва компресора за да предостави повечето от мощността при ниски обороти (защото турбото е неефективно при по-ниски обороти на двигателя), а турбокомпресора упражнява натиск върху двигателя при по-високите обороти (защото компресора не е толкова ефикасен при високите обороти). Двигателят от 480 к.с. отнел време за да се усъвършенства, но резултатие си заслужили чакането. Lancai и Abarth успяват успешно да синхронизират турбото и компресора, така че да има плавно преминаване от едното към другото. Lancia Delta S4 успява да ускори от 0 до 100 за 2,3 секунди на макадамова настилка! Първата поява на автомобила през 1985г. на великобританското RAC Рали, под управлението на Toivonen и Alen, напълно размазало конкуренцията. И така Markku Alen и Henri Toivonen, чийто баща Pauli Toivonen също е карал за Lancia, били удостоени с честта да карат за тима на Lancia през сезона на 1986г.
Henri Toivonen е роден във Финландия на 25 Август 1956г. Той е бил един от най-грандиозните пилоти в Света за гледане. Неговата лудост и непредсказуемост са били способни да печелят огромна преднина от време в отделните етапи. Той все още държи рекорда който постига на 24 години за най-млад пилот печелил някога кръг от Световния Рали Шампионат (WRC). Друга щуротия с която младия талант е известен е че на пистата в Ещорил в Портогалия той е направил няколко обиколки с неговата Lancia Delta S4 и е дал време с което е можел да се класира шести в квалификацията на тогавашната Формула 1! През 1986г. Henri Toivonen започва свирепо да се бори за титлата. Печели първо място на Рали Монте Карло, но след това отпада на Рали Швеция и Рали Португалия. Четвъртото подред рали в Световния Рали Шампионат (WRC) се оказва фатално за Henri Toivonen и неговия навигатор Sergio Cresto. На 1 Май 1986г. започва Рали Корсика. По това време Henri е страдал от грип, но продължил да кара невнимателно независимо от болното му състояние. Въпреки че е ходил в полу-безсъзнание за разлика от неговия повишен и нервен дух, той постоянно давал все по-добри и по-добри времена. Състезателите и публиката не могли да повярват как може човек в толкова лошо физическо състояние да изнесе такова представление. Но за жалост това не продължило дълго. На 2 Май 1986 на 7-я километър в 18-я етап на Рали Корсика колата на пилота напуска трасето и се хвърля в една пропаст, приземявайки се по таван. Алуминиевият резервоар с гориво, пробит от дърветата докато се е търкаляла колата надолу, избуха. Гъсти облаци черен дим маркират инцидента, но наблизо е нямало съдии или публика. Заклещени в седалките си с никакви шансове за изход, Henri Toivonen и Sergio Cresto изгарят до смърт. Никой на финиша не е знаел за инцидента докато следващия екипаж не ги е уведомил. Но вече е било твърде късно. Когато спешната помощ пристигнала на мястото, те били изправени срещу истински ад. Цялата гора била обгърната в пламаци. Останките от колата били толкова обгорени, че инжинерите и техниците от Lancia не могли да определят причината за катастрофата.
Никой не знае как са загинали Henri Toivonen и неговия навигатор Sergio Cresto. И до днес това е мистерия. Дали е имало неизправност в колата или здравословните проблеми на пилота са причинили загубата му на контрол над неговия мощен автомобил? Ние никога няма да разберем причината, макар че Henri си признава, че наистина не знае как точно се кара неговата Lancia Delta S4. И по-добре да не знам...само ще увеличи болката от тази толкова трагична загуба за човечеството и автомобилния спорт.
* Walter Rohrl по-късно потвърждава информацията, че Henri наистина е взимал някаква форма на медикаменти за облекчаване на симптомите му на грип.
Но каквато и да е причината за инцидента тя ще си остане неразгадана.
ФИА моментално забранява група Б. След края на група Б от Audi съобщават че са направили за тяхното Quattro двигател с мощност 1000 к.с., a Lancia представя фуруристичните прототипи ECV и ECV2 - 600к.с, за предстоящата Група C която е трябвало да замести Група Б. Това показва колко много са забравили за ралито от ФИА съсредоточавайки се в онези времена към Формуа 1. Група Б съвсем правилно е спряна заради недоглеждането на ФИА - практически не е имало големи ограничения в правилника и тези автомобили са били едни истински пистови болиди, които са били изключително опасни за рали. След края на група Б ФИА започва да обръща много по-голямо внимание на сигурността и да намалява мощността и увеличава сигурността на колите. Група С е премахната още преди да се появи.
Хенри Тойвонен оставя зад гърба си жена си Ерга и двете си деца Арла и Маркус. Серджио е бил ерген и е нямал деца. Хенри Тойвонен никога няма да бъде забравен. Наистина е жалко, че той не спечели титлата която толкова много заслужаваше.
Прикачени файлове: |
Henri Toivonen.JPG [ 35.22 KiB | Прегледано 7508 пъти ]
|
_________________ Вече Знаем Какво Ще Стане ...Но Не Можем Да Го Предотвратим... (В памет на братчеда...)
Италианските коли са като жените - само фасони и номера ти правят
Последна промяна Sraaaaa на 22 Юни 2005, 16:21, променена общо 15 пъти
|
|
|
|
|
Sraaaaa
|
Заглавие: Публикувано на: 07 Апр 2005, 04:45 |
|
Регистриран на: 18 Яну 2005, 20:19 Мнения: 2141 Местоположение: Ямбол, София
|
|
|
|
|
Pioneer
|
Заглавие: Публикувано на: 07 Апр 2005, 09:17 |
|
Регистриран на: 26 Сеп 2004, 20:19 Мнения: 386 Местоположение: София
|
Супер е статията. Вече е на сайта.
_________________ Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD
EX Dedra 2.0 ie LS
|
|
|
|
|
Sraaaaa
|
Заглавие: Публикувано на: 07 Апр 2005, 13:13 |
|
Регистриран на: 18 Яну 2005, 20:19 Мнения: 2141 Местоположение: Ямбол, София
|
Ииии много ме ядосвате. Казах ви да не го качвате още Исках да пооправя стилистичните и правописните грешки и да допълня с още информация. Тази карикатура ще се опитам да я поставя в специална рамка и ако може ма я прибавим към статията в сайта. Много е красива и е изпълнена с много чувства а и запазва някак си младия дух на пилота за разлига от някоя авторска снимка. Моля ви се изчакайте да кажа че е готово и тогава качете коригираната статия.
ПС: И сложете 'Пътя към смъртта' в такива кавички " " защото не мога ги сложа в "Заглавието" на темата. Дава ми грешка накрая и излиза някакво си "Пътя към смъртта&quo
Сложете текста сега понеже направих няколко корекции
_________________ Вече Знаем Какво Ще Стане ...Но Не Можем Да Го Предотвратим... (В памет на братчеда...)
Италианските коли са като жените - само фасони и номера ти правят
|
|
|
|
|
Pioneer
|
Заглавие: Публикувано на: 07 Апр 2005, 13:29 |
|
Регистриран на: 26 Сеп 2004, 20:19 Мнения: 386 Местоположение: София
|
Ти като коригираш нещо и аз ще го коригирам споко. Статията е супер. А дали няма да е коригирана във форума или на сайта почти няма значение. Още повече че сайта за съжалние не се посещава толко често колкото форума.
_________________ Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD
EX Dedra 2.0 ie LS
|
|
|
|
|
Tanuco
|
Заглавие: Публикувано на: 07 Апр 2005, 14:51 |
|
Регистриран на: 04 Яну 2005, 01:32 Мнения: 769 Местоположение: София
|
|
|
|
|
Sraaaaa
|
Заглавие: Публикувано на: 07 Апр 2005, 16:52 |
|
Регистриран на: 18 Яну 2005, 20:19 Мнения: 2141 Местоположение: Ямбол, София
|
Мерси! Не съм спал снощи заради нея. Така ме увлече в превода, че стоях до 5 часа да превеждам и след това не можах да заспа до 6. Заслуга има и Paco който предостави голяма част от информацията на английски и български. Ще продължаваме в същия дух...за да има нещо за четене
_________________ Вече Знаем Какво Ще Стане ...Но Не Можем Да Го Предотвратим... (В памет на братчеда...)
Италианските коли са като жените - само фасони и номера ти правят
|
|
|
|
|
nan1777
|
Заглавие: Публикувано на: 07 Апр 2005, 18:11 |
|
Регистриран на: 07 Фев 2005, 23:28 Мнения: 201 Местоположение: Раковски, Пловдив
|
|
|
|
|
Delta
|
Заглавие: Публикувано на: 07 Апр 2005, 19:34 |
|
|
Маниак Ланчист |
|
|
Регистриран на: 01 Окт 2004, 13:38 Мнения: 3637 Местоположение: Варна
|
Sraaaa, не ти знам професията но сигурно си я сбъркал!;)
Поздравления!;)
_________________ LANCIA - начин на мислене
|
|
|
|
|
redsniper
|
Заглавие: Публикувано на: 07 Апр 2005, 19:43 |
|
Регистриран на: 03 Мар 2005, 21:30 Мнения: 130 Местоположение: София
|
Колега направо ме изумяваш , както каза един колега маи си си збъркал професията.
Статията е много добра и доста интересна.
Всички ще се радваме ако преведеш още нещо тъи като сме малко боси в езиците.
Хиляди благодарности
_________________ Lancia Delta -Ретро
|
|
|
|
|
Sraaaaa
|
Заглавие: Публикувано на: 07 Апр 2005, 22:29 |
|
Регистриран на: 18 Яну 2005, 20:19 Мнения: 2141 Местоположение: Ямбол, София
|
|
|
|
|
bobi_m
|
Заглавие: Публикувано на: 08 Апр 2005, 20:03 |
|
|
Ентусиаст |
|
|
Регистриран на: 28 Мар 2005, 22:27 Мнения: 126 Местоположение: София
|
Аз ще добавя малко,ако колегата позволи.Първата Ланча , конструирана специално за състезания, е легендарната Стратос.Тя няма цивилен вариант, но за съжаление не се задържа дълго.037 се явява пряк неин наследник .За S4-ката няма какво да се каже- уникално съотношение мощност-тегло ,просто няма какво да и се опъне, но тук идва черната серия -мисля,че за две поредни състезания двама пилоти намират смъртта си и от ръководството на Ланча незабавно изтеглят отбора си,за да се върнат впоследствие с новата Делта.Останалото го е написал Sraaa, просто евала му права
|
|
|
|
|
Sraaaaa
|
Заглавие: Публикувано на: 08 Апр 2005, 20:37 |
|
Регистриран на: 18 Яну 2005, 20:19 Мнения: 2141 Местоположение: Ямбол, София
|
bobi_m...кое няма версия Stradale?...Stratos?...Stratos има и серийно производство за масовия пазар ( http://mobile.de/SID3NpM.vFSdv11wejUtc8 ... 129151256& )
Има модели като ECV, ECV2, Lancia Endurance и може би още някой друг модел които са направени само за състезания.
А що се отнася до S4 мисля че не е точно най-доброто съчетание. Толкова мощ в такъл лек сандък хич не ми се вижда "уникално съотношение мощност-тегло". Това нещо вероятно ще ти начупи кокалите ако му дадеш газ. Най-уникалното съотношение м-у мощност и тегло мисля че е във Lancia Delta Integrale но това е друга тема...
_________________ Вече Знаем Какво Ще Стане ...Но Не Можем Да Го Предотвратим... (В памет на братчеда...)
Италианските коли са като жените - само фасони и номера ти правят
|
|
|
|
|
bobi_m
|
Заглавие: Публикувано на: 08 Апр 2005, 21:03 |
|
|
Ентусиаст |
|
|
Регистриран на: 28 Мар 2005, 22:27 Мнения: 126 Местоположение: София
|
За цивилките не съм разбрал , както каза redsniper с езиците не сме на ти За Стратоса знам със сигурност, че е направен само за състезания/поне първоначално/После вече, както ти каза ,може да са извадили различни версии.Любопитното е , че двигателя е взет наготово от Ферари и леко са го "доразвили" А за S4 ката сега направих справка- две състезания преди да загинат пилотите в пожара, са помели публиката и печалния резултат е 3 или 4 загинали и 15 пострадали.Следва пожара и от тогавашната Международна автомобилна асоциация закриват група Б
|
|
|
|
|
Pepko_Bepko
|
Заглавие: Публикувано на: 08 Апр 2005, 22:37 |
|
Регистриран на: 14 Окт 2004, 19:04 Мнения: 1893 Местоположение: Варна, Ямбол
|
Мен съшто ме разтърси страшно тази история.Скоро преживях сущата загуба на мои приятел
Мога да разкажа ама има ли смисъл.
_________________ Голяма бела!!! В памет на FOKO!!!
Lancia Delta HF turbo
Lancia Thema хубава ама дърта
Lancia Дедра друсаща доста 159B9000
Lancia Delta2 835C1000
Lancia Kappa 838А1000 това е колата за мен
ALFA ROMEO 166 2,4 JTD сегашната любовница
|
|
|
|
|
redsniper
|
Заглавие: Публикувано на: 08 Апр 2005, 23:10 |
|
Регистриран на: 03 Мар 2005, 21:30 Мнения: 130 Местоположение: София
|
Колеги ако трябва да коментираме съотношението тегло мощност в цивилните автомобили то според мене води класациите Morgan може и да греша ако не е така поправете ме
_________________ Lancia Delta -Ретро
|
|
|
|
|
filter
|
Заглавие: Публикувано на: 09 Апр 2005, 01:53 |
|
Регистриран на: 30 Сеп 2004, 17:26 Мнения: 1127 Местоположение: Асеновград
|
много добра статийка.малко тъжна но определено си обогатих знанията за марката покрай тоя форум
_________________ LANCIA DELTA II 1.6 ie 55kW/835 C 1.000
|
|
|
|
|
Sraaaaa
|
Заглавие: Публикувано на: 09 Апр 2005, 11:21 |
|
Регистриран на: 18 Яну 2005, 20:19 Мнения: 2141 Местоположение: Ямбол, София
|
|
|
|
|
Pepko_Bepko
|
Заглавие: Публикувано на: 09 Апр 2005, 19:39 |
|
Регистриран на: 14 Окт 2004, 19:04 Мнения: 1893 Местоположение: Варна, Ямбол
|
Sraaaaa написа: Пуснах няколко запитвания до няколко медийни агенции да видим дали ще искат да я публикуват
кои агенции?Каде да я публикуват?
_________________ Голяма бела!!! В памет на FOKO!!!
Lancia Delta HF turbo
Lancia Thema хубава ама дърта
Lancia Дедра друсаща доста 159B9000
Lancia Delta2 835C1000
Lancia Kappa 838А1000 това е колата за мен
ALFA ROMEO 166 2,4 JTD сегашната любовница
|
|
|
|
|
MARVI
|
Заглавие: Публикувано на: 13 Сеп 2005, 01:28 |
|
Регистриран на: 13 Сеп 2005, 00:49 Мнения: 2 Местоположение: Сливен, Бургас
|
_________________ Always believe in my dreams!!!
|
|
|
|
|
|