Преди време се замислих какво означава надписът "Лампреди" под задния ляв стоп на колата ми. Ето до какво се докопах благодарение на Интернет, а благодарение на скромните ми познания по английски го споделям с всеки, който се интересува от славната история на Марката.
Аурелио Лампреди е бил конструктор на автомобилни и самолетни двигатели. Кариерата му започва в Piaggio, производители на скутерите Vespa , но бързо се ориентира към по-големи двигатели. Преди Втората световна война работи за Isotta-Franchini и тогава се присъединява към Reggiane за да конструира самолетни двигатели. Славата идва при Лампреди през 1946 година във Ferrari , където той коструира голям 4,5 литров V12 (“Двигателят на Лампреди”), който се използа за първи път през 1950 година в 257S. Лампреди се завръща в Isotta-Franchini през март 1947, но отново е във Ferrari в началото на 1948. Двигателите на Лампреди с атмосферно пълнене се използват като алтернатива на миниатюрния проектиран от Gioacchino Colombo V12, използван до тогава във всички коли на Ferrari. Особено след провала на турбодвигателя на Colombo във F1, проектираното от Лампреди спечелва благоразположението на компанията. Лампреди ръководи усилията на Ферари Рейсинг по време на ранния им успех през 1952 и 1953 година. Работата на Лампреди във Ферари приключва завинаги през 1955 година, когато Ферари купуват Lancias racing team и известния конструктор на двигатели Vittorio Jano, бивш конструктор на Alfa Romeo. Въпреки използването на конструираните от Лампреди двигатели в шосейните автомобили, двигателите V6 и V8 на Жано бързо заменят големия V12 на Лампреди в състезателните. След Ферари Лампреди отива в Фиат, където ръководи конструирането на двигателите на компанията до 1977 година. Във Фиат той конструира Fiat Twin-Cam двигателя, който става основен двигател за производителите на автомобили за повече от 32 години. Той също така е мениджър на Abart factory racing group от 1973 до 1982 година.
_________________ Lancia Dedra 1,9 Turbo DS LE, 90 hp, 835A4.000, '95
|